SchoK » Geschiedenis » 1997-2006 » Kunstenaars » Beeldend » -Mart Kremers


Mart Kremers


Zondag 12 juni
De Witte Driehoek
Heereweg 132
13:00 en 15:00 ‘Improvisaties’. Interactie tussen Mart Kremers (schilder) en Huub Sprang (saxofonist).


Ontstaan
Twee kameraden die elkaar al erg lang uit hun Nijmeegse tijd kennen. In het begin van de negentiger jaren begonnen ze in het atelier van Mart hun toen experimentele samenwerking. Voor de grap probeerden ze elkaar te volgen in hun creatieve uitingen; Mart tekende met pastel of acryl, Huub speelde altsax. Op een simpel Philips cassetterecordertje luisterden ze dan de zojuist ingespeelde improvisaties af en, soms schaterlachend, soms verwonderd, constateerden ze vaak het welslagen ervan.
Tot hun grote verbazing bleek dat een heel bijzondere proces te zijn. Vooral dat boeide hen uitermate. Wie daagt uit, wie volgt? Wat zie je en hoe klinkt dat dan? Speel eens wat ik loop, dan teken ik dat na.

Zoekend naar de kracht van de verbeelding, de link tussen muziek en beeld, kwamen de meest merkwaardige producten tot stand. Dan weer leidde Huub, waardoor Mart, soms heel percussief, meeneuriënd en stampvoetend, te werk ging. Dan weer nam Mart het voortouw en vulde de sax de ruimte met kleuren en lijnen.

Titels
‘Geen tango, Henry, geen tango’, ‘Vlaggen, stars & stripes & palmbomen’, ‘Rooktofu-quiche, heeft u nog meer mooie woorden?’, ‘Ezelsorendans’, ‘Mankswing’, ‘Ambulantia’. Zomaar wat titels van werken ontstaan uit die sessies. Spelend met beelden, woorden, atonale en tonale, grillig schreeuwende en ontroerende saxklanken.

Hun werk
Beiden zijn ze docent aan een Pabo (pedagogische academie voor het basisonderwijs), Mart nog steeds in Nijmegen, Huub na enige omzwervingen in Alkmaar.
Mart exposeert zelden. Hij tekent en schildert op bestelling maar doet ook veel vrij werk. De verkoop van werken gaat meestal via atelierbezoek.
Huub speelt altsax in verschillende formaties. Is daarnaast ook bij SchoK in het duo ‘Språnking’ als toetsenist te horen.

SchoK 2005
Je kunt bij SchoK 2005 als publiek getuige zijn van enkele improvisaties waarbij je het wordingsproces van de tekening en het muziekstuk met eigen ogen al luisterende kunt aanschouwen.
In een intieme sfeer word je uitgenodigd de interactie in deze improvisaties van begin tot eind te volgen. Het is een voorwaarde dat het publiek zittend rond deze twee kunstenaars het geheel blijft volgen.