SchoK » Geschiedenis » 1997-2006 » Kunstenaars » Beeldend » -Ger Viegers


Ger Viegers

1947
Heereweg 198
1871 EN Schoorl
072 5091128


De Goede Verwachting
Heereweg naast 198
Schapenboet ‘Houd moed’: Beeldenproject

De Coöperatie: Expositie



Ger Viegers is sinds 1980 werkzaam als beeldhouwer. (autodidact) Voert zijn werk uit in steen en hout. Na een aanloopperiode van enige jaren resulteerde dit in 1983 tot zijn eerste expositie, hierna volgden er regelmatig exposities. Van 1985 tot en met 1987, heeft hij gebruik gemaakt van de BKR-regeling. Naast het exposeren en de verkoop van werken aan particulieren en bedrijven (zowel in binnen- als buitenland) voerde hij ook opdrachten uit, zoals grafmonumenten en een wandreliëf voor een woonhuis. Hij exposeert regelmatig in het hele land en zijn werk is aangekocht door gemeente, bedrijven en particulieren en opgenomen in diverse collecties in binnen- en buitenland.

Exposities
Galerie Tip Groet.
Galerie De Kapberg Egmond.
Elsevier Science Publishers Amsterdam.
Galerie De Zonnebloem Eleloo (frl).
Zwolsche Algemene Nieuwegein.
Galerie Hart voor Hout Utrecht.
Linga '89 Hannover (dld).
Galerie Rem Heerhugowaard.
Slot Zeist Zeist.
Beeldentuin Huize Echten Echten.
Allemanskerk Langedijk.
ECN Petten.
Galerie De Witte Driehoek Schoorl.
Centraal Bureau Alkwaard College Alkmaar.
Pethita Tuinen Pesse.
Voorbeeldtuinen Sophora Lelystad.
Atelier Visie Toldijk.
Tuinproject Schoorl. (permanent)
Schoorlse Kunsten '97,'98,'99.
Bibliotheek Schoorl.
Pethita Tuinen Pesse.
Galerie Eva's Appel Schoorl.
Galerie 1719 Alkmaar.

Met zijn aangeboren gevoel voor proporties en de liefde voor het materiaal ontstaan uitgebalanceerde vormen met weldadige zachte lijnen. Men heeft zin deze lijnen in het oneindige door te trekken en bij dit spel de geest te laten meevoeren.
Christine Langerhorst

Hij maakt zijn abstracte beelden in diverse soorten hout en steen. De prachtige vormen zijn weloverwogen aangepast aan de mooie materialen. Soms lijken de vormen ingewikkeld, maar in wezen zijn ze simpel. De abstractie leidt bij de toeschouwer niet tot een moeizame interpretatie, eerder tot een voorzichtige aanraking van de fraaie werken.
De Duinstreek

Bij Ger Viegers zijn de beelden werkelijk abstract, maar zij vragen om aanraking en streling. Er zijn gladde vormen van bijzondere schoonheid, afgeleid van de primaire vormen uit de natuur. Soms bestaat een beeldhouwwerk van Viegers uit twee delen die elkaar in perfecte harmonie completeren. Naast de platte plastieken vallen ook de ranke figuren in hout op.